پایان نامه رشته علوم اجتماعی

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

پایان نامه رشته علوم اجتماعی

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی

  • ۰
  • ۰

خانواده شایع‌ترین و جهانی‌ترین نهاد در جوامع و اجتماعات انسانی است که مهمترین، گروه‌های اولیه را در بر می‌گیرد و نخستین و الزامی‌ترین عنصر فراشد محسوب می‌شود. در تمام نقاط جهان، خانواده اساس بنیادین زیستی جامعوی انسان بشمار می‌رود.

خانواده در طول تاریخ دارای فراز و نشیب‌های بسیار بوده، ولی در هر حال اصالت، ساختار و بنیان خود را به خاطر اهمیت و ارزش اصلیش حفظ کرده است (بشیری گیوی و آرام،1390).

هنر در تمامی ابعاد خود اعم از نقاشی، تئاتر، سینما، موسیقی و... می­تواند در شکل سبک زندگی تعیین کننده باشد هنر به راحتی می­توانند با ایزارهای که در دست دارد در جامعه به الگوسازی بپردازد و با الگوسازی سبک زندگی را در جامعه نهادینه کند هنر در خانواده تولید و بازتولید می ­شود.

پیر بردیو نظریه­ای منسجم درباره­ شکل­گیری سبک زندگی ارائه می­کند. او اعتقاد دارد که شرایط عینی زندگی و موقعیت فرد در ساختار اجتماعی به تولید منش خاص منجر می­شود. منش مولد دو دسته نظام است: نظامی برای طبقه­بندی و نظامی برای ادراکات و شناخت­ها، نتیجه­ نهایی تعامل این دو نظام، سبک زندگی است. سبک زندگی همان اعمال و کارهایی است که به شیوه­ خاص طبقه­بندی شده و حاصل ادراکات خاصی هستند، سبک زندگی تجسم یافته ترجیحات افراد است که بصورت عمل درآمده و قابل مشاهده هستند. الگویی غیر تصادفی است و ماهیت طبقاتی دارد (1984:171،Boudieu) بوردیو با نشان دادن اینکه سبک­های زندگی محصول منش­ها و خود نقش­ها و تابعی از انواع تجربه­ها از جمله آموزش رسمی هستند و با بیان این نکته که الگوهای مصرف اصلی­ترین سبک­های زندگی­اند، ارتباط آموزش رسمی در ساختار سرمایه­داری و باز تولید آن را تحلیل کرد (فاضلی 45:1382).

بوردیو همچون وبر، از سبک زندگی به عنوان شاخصه و نماد و یا حتی فرصت­های جلوه­گری یا اثبات منزلت اجتماعی گروه­های منزلتی و طبقات اجتماعی بهره می­گیرد. اما در توضیح و تشریح رابطه سبک زندگی و طبقه، بسیار فراتر از وبر قدم بر می­دارد و آن را چارچوب نظریه عمل خود قرار می­دهد.

«... سبک­های زندگی محصول نظام­مند عادت واره هستند که روابط دو جانبه­شان از خلال طرح­های عادت­واره درک می­شوند. این سبک­ها نظام­هایی نشانه­ای هستند که به صورت اجتماعی دارای شرایط لازم شده­اند، مانند «برجسته»، «مبتذل» و...» (مهدوی کنی:174).

خلاصه دیدگاه بوردیو این است که افراد و گروه­ها در یک جامعه، دارای موقعیت­های متفاوت و متمایزی هستند (وضع یا فضای اجتماعی). فرد یا گروه با درونی کردن این وضعیت و نمادهای آن یک نظام طبقه­بندی اجتماعی را در ذهن خود پدید می­آورند. این نظام مجموعه­ای از ترجیحات و انتخابات­ها (سلیقه) را در ذهن فرد یا افراد تولید می­کند که معنا (ارزش)هایشان از خلال روابط و تضادها درک می­شود. به عبارت دیگر معنایشان ذاتی نیست بلکه رابطه­ای است. این ترجیحات و انتخابات­ها وقتی در محدوده­ توانایی­های (یا همان سرمایه) اقتصادی و نمادین در قالب کنش­ها و دارایی بروز می­یابد سبک­های زندگی متمایزی پدید می­آورد و به بیان دیگر نظام اجتماعی باز تولید می­شود. بوردیو این تفاوت­ها و تمایز­ها را در قالب نظام طبقاتی و نزاع بر سر فرهنگ مشروع قابل فهم می­داند. به این ترتیب سبک زندگی اولاً فرصتی است برای تجربه یا اثبات موقعیت فرد در فضای اجتماعی که معمولا در قالب فاصله­هایی که در مورد فرد و شئونات او محفوظ داشته می­شود یا رتبه­ی او که تایید می­شود خود را نشان می­دهد و ثانیاً سبک زندگی حاصل نظام طبقه­بندی اجتماعی است. نظامی که بطور مستمر ضرورت­ها را به راهبردها تغییر شکل می­دهد و آنها را به ترجیحاتی بدل می­کند که فرد بدون آن تحمیلی حس کند آنها را به عنوان گزینه­هایی پیش روی خود تلقی می­کند، این گزینه­ها همان سبک­های زندگی است. به همین دلیل معنا (ارزش)های سبک­های زندگی از همین نظامی که حاوی تضادها و روابط میان اجزا و موقعیت­های مختلف اجتماعی است.

بوردیو در کنار سبک زندگی از یک فرایند نام می­برد که با فاصله گرفتن از ضرورت­ها و نیازهای زندگی یا به عبارتی بالا رفتن از سلسله مراتب اجتماعی، آغاز شده پررنگ­تر می­شود. وبر نام این فرایند را «سبک دهی به زندگی» گذاشته است. طی این فرایند فرد فرصت آن را می­یابد که هرچه بیشتر به فعالیت­ها و دارایی­های خود جهت و سازمان معینی ببخشد. به بیانی روشن­تر با توجه به اینکه نیازهای فرد برآورده شده، او فرصتی یافته است تا به نتایج و کارکردهای فعالیت­ها و دارایی­های خود کمتر بیاندیشد و مانند یک هنرمند در فکر لذت بردن از نظم و تناسب گزینش شده آنها باشد.

همان‌گونه که تعریف از خانواده در رویکردهای مختلف متفاوت است، نگاه به خانواده و سبک زندگی در اسلام بر حسب تفاسیر و دیدگاه‌های متفاوت نیز می‌تواند با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

از نظر «مطهری» خانواده بر خلاف زندگی مدنی که بالطبع بودن آن می‌تواند مورد مناقشه باشد، طبیعی و فطری است: «حساب زندگی خانوادگی از زندگی اجتماعی جداست؛ در طبیعت تدابیری به کار برده شده که طبیعتاً انسان و بعضی حیوانات به سوی زندگی خانوادگی، تشکیل کانون خانوادگی و داشتن فرزند گرایش دارند. قرائن تاریخی دوره‌ای را نشان نمی‌دهد که در آن دوره انسان فاقد زندگی خانوادگی باشد یعنی زن و مرد منفرد از یکدیگر زندگی کنند» (مطهری، 1357: 150). از نظر مطهری «احساسات خانوادگی برای بشر یک امر غریزی و طبیعی است و مولود عادت و نتیجه تمدن نیست؛ هم‌ چنان که بسیاری از حیوانات به‌ طور طبیعی و غریزی دارای احساسات خانوادگی می‌باشند» (مطهری، 1357: 159). برای زندگی خانوادگی اهداف و کارکردهایی در نظر گرفته شده است که علامه طباطبایی هدف اصلی خانواده را تشکیل نسل و بقای نوع می داند. «طبیعت مردان، جنس مونث را می­‌طلبد و بالعکس؛ مجهز شدن زن و مرد به خصلت‌های زنانگی و مردانگی هدفی جز تولید مثل و بقای نوع را ندارد. از این رو، ازدواج بر این حقیقت پایه­گذاری شده و تمامی احکام ازدواج نیز بر همین حقیقت دور می‌زند» (طباطبایی، 1374: 179). از نظر آیت‌الله جوادی آملی «اساس خانواده بر مهر، وفا و پیوند پی‌ریزی شده است» (جوادی آملی، 1372:31). وی برخلاف علامه، هدف از تشکیل خانواده را بقای نوع آدمی نمی‌داند اگر چه از لوازم و تبعات آن محسوب می‌شود. او این پرسش را مطرح می کند که: «آیا... تاسیس خانواده و تربیت انسان کامل همانا گرایش جنسی است که هدف غیر از اطفاء نائره***نبوده و در حیوانات وحشی نیز بیش از انسان یافت می‌شود... یا راز انعطاف زن و مرد و هدف تشکیل حوزه رحامت... همانا گرایش عقلی و مهر قلبی و انس اسمائی است، تا بتواند معلم ملائکه تربیت نماید و فرشتگان را به خدمت بگیرد... چون گرایش جنسی در حیوان‌های نر و ماده نیز یافت می‌شود و در آفرینش حیوان ماده انگیزه الاهی و عقلی مطرح نیست» (همان:37). تحقیقی دیگر، در مقاله «شخصیت و حقوق زن در اسلام» ازدواج و تشکیل خانواده را تک علتی نمی‌داند و شش علت را برای آن برمی‌شمرد که عبارت‌اند از: بقای نسل انسان، سکونت و آرامش، ارضای غریزه جنسی، مشارکت در حیات معنوی - مادی و تربیت نسل. به نظر این پژوهشگر، «این اغراض ششگانه منظور نظر دین اسلام است و قوانین و مقررات ازدواج، طلاق و آداب و اخلاق خانواده بدان گواهی می‌دهد» (مهریزی، 1386: 223).

در رویکرد اسلامی با تآکید بر کارکردهای مثبت نظام خانواده مانند بقای نسل انسان، سکونت و آرامش، ارضای غریزه جنسی، مشارکت در حیات معنوی – مادی و تربیت نسل، اساس خانواده را بر مهر، وفا و پیوند می­داند (جوادی آملی، 1372:31). می­توان تفاوت اساسی رویکرد اسلامی با مدرن را در این نکته دانست که حقوق و تکالیف و نهایتا هنجارها و الگوی عمل که از زن و مرد انتظار می­رود مبتنی بر انعطاف آنان است زیرا هدف نهایی از تشکیل خانواده را رسیدن به کمال هر دو جنس بر اساس گرایش عقلی و مهر قلبی و انس اسمایی، همچنین خانواده را مکانی برای پرورش فرزندانی که معلم ملائکه شوند و فرشتگان را به خدمت بگیرند می­داند. بنابراین در چنین خانواده­ای که در ایران نیز به آن تأکید می­شود رویکرد الهی حاکم و انجام امور خانواده از طرف زن و مرد با هدف قرب الهی است.

از طرف دیگر با حرکت جوامع به سمت مدرنیته و شکل­گیری نهضت­هایی مانند فمینیسم، حقوق و تکالیف زنان و مردان به چالش کشیده شد و به نظام خانوداه در ایران نیز سرایت کرد. با این وجود خود فمینیسم هم امروزه در نتیجه توصیه­های به آزادی و رهایی که منجر به عدم اعتماد، فقدان عشق، گسترش روابط نامشروع و شیوع بیماری­های جنسی و طلاق و بی­نظمی و بی­قاعدگی می­گردد و کودکان بدون مراقبت و سرپرستی و بدون امنیت روانی و اجتماعی در دنیای جهانی شده رها شده­اند نتوانست جایگزین مناسبی برای خانواده سنتی باشد.

در هر حال سبک زندگی متناسب با فرهنگ و هنر جامعه و متناسب با طبقات و یا قشربندی اجتماعی است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی سبک زندگی نیز با این فرهنگ قانونمند می­شود. با صنعت فرهنگ نمی­شود سبک زندگی خاصی را تعریف کرد در این صورت سبک زندگی به مد تبدیل می­شود که با سپری شدن زمان به ورطه فراموشی
می­افتد در حالیکه سبک زندگی از ساختار فرهنگ و پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده منتج می­شود. در اردبیل رنگ و بوی سبک زندگی مذهبی پر رنگ است. هیئت­های مذهبی در بیشتر خانواده­ها جاری و ساری است. فرهنگ خاندان عصمت و امامان شیعه در خانواده­ها نمود پیدا کرده است. با این حال سبک زندگی ایرانی- اسلامی به یک هویت در بین خانواده ایرانی خصوصاً در اردبیل تبدیل شده است. سبک زندگی ایرانی- اسلامی در ماه محرم و صفر در ماه مبارک رمضان در ماه ذی الحجه نمود اجتماعی پیدا می­کند در شرایطی که مشکلات عدیده­ای انسان­ها را از خود بیگانه می کند ولی سبک زندگی ایرانی- اسلامی مهم­ترین شاخصی برای همبستگی اسلامی است. در هر حال سبک زندگی ایرانی- اسلامی فرد و جامعه را به یک مدینه فاضله سوق می­دهد. و در این میان فرهنگ و هنر در تولید و بازتولید سبک زندگی نقش محوری دارند فرهنگ و هنر در بطن جامعه تولید می­شود و به همین دلیل است که شهروندان همچنان به موسیقی سنتی علاقه­مندد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی